Kollagén és hialuronsav – a két nagyágyú

A két természetes csodaszerről, ami kívül belül megfiatalít! 

Két olyan összetevőről ejtünk most néhány szót, melyek az elmúlt évtizedben hatalmasat fejlődtek mind külső mind belső felhasználásuk során a szépészeti kezelésektől a sportolókon át az öregedés elleni küzdelemig egyaránt! Olyan magas minőségű készítmények állnak rendelkezésre a magyar piacon is, melyeket kár lenne szem elől téveszteni, és megvonni magunktól ezeket a hasznos anyagokat a mindennapi táplálkozásunkban és táplálékkészítők bevitelekor.

 

Nem kérdés, hogy az orvostudomány és a kozmetológia, illetve a természetgyógyászat fejlődésével olyan kapuk nyílnak meg az átlagember előtt is, melyekről korábban csak álmodni mertünk! Hiszen egyszerűen, gyorsan elérhető áron juthatunk hozzá az esszenciális és a leginkább hiányzó tápanyagokhoz, melyeket a 21. század környezetszennyezése, élelmiszerfeldolgozásban tapasztalt trendjei szinte már kikényszerítenek.

 

Mi is az a kollagén?

Ez a rostos kötőszövet egyfajta rugalmas és tartást segítő ragasztóanyag a testünkben, ami előfordul a bőrben, az izmokban, porcokban, ínakban, ízületekben, hajban, körömben, belsőszervekben… szóval, szinte mindenhol. Az összes fehérje körülbelül 40%-át teszi ki egy fiatal felnőtt szervezetében. Idővel azonban rohamosan csökkenni kezd a mennyisége, már a húszas éveink végén hanyatlásnak indul.

 

Mi is az a hialuronsav?

A hialuronsav a kollagénhez hasonlóan számos szervünkben, kötőszövetünkben előfordul. Az ízületek kiemelt támogatója, hiszen alkotóelemként és tápanyagként van jelen a porcszövetekben, az ízületi folyadékban. Emellett ugyanígy a bőrben is nagy mennyiségben fordul elő egészen a húszas éveinkig…, mert utána sajnos ez is jelentősen megcsappan.

 

Mi történik, ha kezdenek kifogyni a szervezetből?

Átlagosan tehát már a húszas éveink vége felé, a harmincas éveink elején elindul egy csökkenés, ami nagyjából az ötvenes éveink, a változókor tájékán turbó fokozatra kapcsol és ilyenkor már kivétel nélkül tapasztalhatunk kellemetlen esztétikai, vagy fájdalmas ízületi tüneteket a hiányukból kifolyólag. Ezek a tünetek, mint például a ráncosodás, a hajhullás, ízületi panaszok mindenkinél felbukkannak, de mértékük nagyban függ az életmódtól, a genetikától is.

 

Milyen hatóanyagok javíthatják az ízületek állapotát?

A kollagén és a hialuronsav egyfajta nagyágyúk a táplálékkiegészítők polcain, és néhány kivételtől eltekintve nem lehet túlzónak mondani azokat az állításokat, miszerint rendszeres fogyasztásuk kívül-belül megszépít, megfiatalít minket. A természet erejével végsősoron nem vehetjük fel a versenyt, viszont méltóságteljesen, élményekkel, energiával megrakodva járhatjuk utunkat, ha egy-egy prémium termékkel segítjük szervezetünk természetes megújulási, védekező-és alkalmazkodó képességét.

 

Ezekről se feledkezz meg, ha ízületvédelem a cél!

Ízületi problémák esetén érdemes a kollagén és hialuronsav tartalmú étrendkiegészítőket glükózaminnal, metil-szulfonil metánnal ( MSM), és kondrotinnal is kiegészíteni, hiszen ezek mind a porcok és ízületek szerves alkotóelemei, és pótlásuk ma már jó hatásfokkal lehetséges! Emellett aza alapvető vitaminszükségletünkről sem szabad megfeledkezni.

Sokféle gyógyszer és táplálékkiegészítő szedése esetén érdemes orvossal, dietetikussal is konzultálni a hatásos mennyiségek összeállítása érdekében. Alapvetően azonban elmondható, hogy a kollagén és hialuronsav szedése mellett lényeges a hosszú felszívódást biztosító, természetes forrásból származó C-vitamin bevitele. Emellett a B, D és E-vitamin is hozzátartozik a porc-és ízületvédő, valamint a szépségvitaminok palettájához is, Nem véletlen!

 

Milyen ásványi anyagok segítik a felszívódást?

A vitaminok mellett az ásványi anyagok pótlására is hangsúlyt kell fektetni, különösen a változókor, nőknél a menopauza beköszöntével. A csontok és izmok védelme érdekében az átlagoshoz képest magasabb szelén, folsav, cink, kalcium és magnézium bevitelre kell törekedni például a csontritkulás megelőzésére, ízületi panaszok enyhítése érdekében.

 

Milyen ételekben van kollagén és hialuronsav?

A fent felsorolt ásványi anyagoknak is remek forrásai a magvak, a hüvelyesek, a zöldségek, a gabonák, a halak, és a telítetlen zsírsavak. Remek választás lehet az olajok tekintetében a szőlőmagolajat, a lenmagolajat, az olívát választani a napraforgó és más növényi olajok mellett. A kollagén például remek bélvédő tulajdonságokkal is bír, így mindenképp érdemes az étrendünkbe is beiktatni. Egy csontleves remek megoldás lehet erre a célra például.

 

Vegán és állati eredetű kollagénforrások

Manapság már vegán kollagénforrásokkal is kísérleteznek, de alapvetően marhából vonják ki leggyakrabban az értékes anyagot. A vegán változat az egyébként is nagyon gazdag antioxidáns tartalmú spirulina alga fajta. Állati eredetű táplálékok közül a tojás, ami esszenciális aminosavakban is gazdag, illetve a B6-vitaminban, omega zsírsavakban és fehérjében bővelkedő tőkehal is remek forrásai.

 

Hialuronsav nasinak és ebédre egyaránt

A hialuronsavban gazdag ételek listája a vegán konyhának is nagy mozgásteret ad. A zöld színű levelesek, zöldségfélék, a magnéziumtartalommal is jeleskedő sárgarépa, zeller, petrezselyem és a többi gyökérzöldség remek forrása ugyanis. Kiemelten jó forrásai még a barnarizs, a marhahús, és például az olcsó és imádnivaló rágcsálnivaló: a tökmag!

 

Gyógynövények, fűszerek

Az aminosavakban és C-vitaminban gazdag ételek mind a kollagén, mind a hialuronsav termelésének, felszívódásának kedveznek. A ginzeng, a koriander, az aloe vera, a spirulina, agafélék természetes módon fokozzák a termelésüket.

A két anyag ugyan különbözőek, mégis láthatjuk, hogy széles hatásmechanizmusukban egészen hasonlatosak, ezért nem érdemes a kettőt teljesen különválasztani egymástól. Ami az egyiket segíti, biztosan nem hátráltatja a másikat sem, legtöbbször, mivel a teljes szervezet egyensúlyának fenntartása a cél, már abból is profitálunk, ha egyikük erőre kap.

 

Sport a lelke mindennek!

A mozgás olyan multifunkcionális gyógyszerünk lehet az életben, ami egyrészt ösztönös, másrészt hihetetlen megtérüléssel dolgozik. Akik egy életet végigsportolnak, rendszeresen sétálnak, kerékpároznak, nyújtanak és persze erősítenek is eszméletlen lépéselőnyre tesznek szert a többiekhez képest, akik csak később ébrednek öntudatukra. Ezzel szemben nem szabad azt hinni, hogy az idősebb korban elkezdett mozgás hiábavaló lenne.

Talán nehezebb beleszokni, és szokatlanabb lehet az első néhány izomlázas este, a végeredmény azonban kárpótolhat minket a fáradságért. Hozzászoktatva ugyanis szervezetünket a rendszeres sportoláshoz lelki, testi, mentális top formánkhoz közeledve sosem tapasztalt élményekkel gazdagodhatunk. Nem utolsó sorban külsőnk is vonzóbb, egészségesebb, fiatalosabb lesz!

 

Hialuronsav és kollagén a szépészetben

Tévedés, hogy a bőr ráncosodására, feszességének, víztartalmának pótlására kizárólag a külsőleg alkalmazott terápiák hasznosak. Nagyon fontos a belső egészség és még a lelki egyensúly is az igazán jó hatás elérése érdekében. A rendszeres sport az egész szervezet anyagcseréjét, védekezőrendszerét karban tartja, ezért erről sem szabad megfeledkezni! Szépészeti szempontból leginkább a kombinált terápiák, vagyis a külsőleg és belsőleg egyaránt alkalmazott kollagén és hialuronsav pótlás vezethet látványos eredményre.

 

Ezek érdekelhetnek!