Miért fontos szervezetünk számára a B6-Vitamin?
január 27, 2015

Miért fontos szervezetünk számára a B6-Vitamin?

B6-vitamin (piridoxin):

Vízben oldódó vitamin. A B6-vitamin tevékenységi területe a fehérje- és az aminosav anyagcsere több, mint hatvan enzimrendszerében működik közre, koenzimként. Feladatuk a testanyag felépítése és megtartása, megújítása. A B6-vitamin a test fehérjeforgalmát szabályozza.

 

A B6-vitamin számos fehérje, szénhidrát és zsíranyagcserében szerepet játszó enzim alkotórésze és az energia átvitelben is közreműködik. Fontossága, hogy a nikotinsav (B3- vitamin) csak B6- vitamin jelenlétében tud triptofánból képződni (lásd. niacin), egyben szükséges a B12- vitamin beépüléséhez is. A B6- vitamin hatékonyságához B2- vitaminra is szükség van. A piridoxin-koenzimek részt vesznek az aminosav anyagcserében, bevitelük a fehérje-bevitellel arányos kell hogy legyen, miután a legfőbb feladata az aminosavak átalakítása: 1 g fehérje mellé 0,015-0,02 mg B6- vitamint rendelnek.

Képernyőfotó 2015-01-27 - 8.47.07

Hiánya az egész szervezetre kihat. A hiánytünetek a legkülönbözőbb szerveken megmutatkozhatnak. Főként az agy és az idegrendszer reagál érzékenyen a piridoxinhiányra.

A B6- vitamin klinikailag észlelhető hiánytünete a szívizom vérellátási zavara, a szőr és hajhullás, az ajkak nyálkahártyájának berepedezése, fokozott faggyúmirigy-működés, idegesség, végtagok ideg és izom gyulladása, fokozott görcskészség, álmatlanság, gyengeségérzet, vizenyősségre-ödémára való készség, de az úgynevezett „fekete nyelv” kialakulásában is szerepet játszik. B6- vitamin adása javasolt fejfájás és hányinger, illetve hányás esetén. A B6- vitamin túladagolás következményeként idegbántalmak léphetnek fel.

 

A rendszertelen időközökben támadó görcsrohamok, az étvágytalanság, a hasmenés és hányás a B6-vitamin hiány jellegzetes tünetei. A piridoxinhiány anémiát (vérszegénység) is kiválthat.

 

B6-vitamint szinte minden élelmiszer tartalmaz. Nagyon magas a hús és belsőségek, makréla és szardínia piridoxin tartalma. Sok gyümölcs és zöldség is fontos B6-vitamin forrás. Ilyen a burgonya, a cukorborsó, a sárgarépa, a káposzta, és a bab. A gyümölcsök közül főként a banán. Sok piridoxint tartalmaz a kenyér és a többi gabonából készült élelmiszer. A tej és tejtermékek viszonylag szegények ebben a vitaminban.
Viszont a B6-Vitamin emésztés után 8 órán belül kiürül, ezért vitaminkészítménnyel kell pótolni.

B6-vitamin szükségletünk nem állandó, értéke a táplálékkal felvett fehérje mennyiségétől függ. A fogamzásgátló tabletta folyamatos szedése megzavarja a piridoxin háztartást és megnöveli szervezetünk B6-vitamin igényét. Az alkoholfogyasztás és az erős dohányzás jelentősen megnöveli a B6-vitamin szükségletünket. A B6-vitamint számtalan idegrendszeri megbetegedés kezelésében alkalmazzák. Ez a vitamin B1-vitaminnal, B2-vitaminnal, pantoténsavval, C-vitaminnal és magnéziummal együtt szedve fejti ki a legkedvezőbb hatást.

Címke:
comments powered by Disqus

Keresés

Kiemelt hírek

Cimkék

© 2014 Bioheal. Az Eurotrade Pharma csoport tagja.