A Chia mag varázslatos tulajdonságai
január 3, 2015

A Chia mag varázslatos tulajdonságai

Néhány évvel a quinoa feltűnését követően újabb elfeledett, majd évszázadok után újra megtalált szuper élelmiszer tartja lázban a világot.

A chia mag nem csak azért tökéletes, mert gluténmentes, valamint nagy mennyiségben tartalmazza az Omega-3 és Omega-6 zsírsavakat, illetve különböző ásványi-anyagokat, hanem azért is, mert a fogyókúrázók számára is kiváló, ugyanis laktató, de a kalóriatartalma ehhez képest igen alacsony.

Képernyőfotó 2015-01-03 - 11.37.34

A chia mag eredetéről, származásáról sok információ nem maradt fent, annyi feltételezhető, hogy a mentával távoli rokonságban lévő növény már több ezer éves múlttal bír, és sokáig egész Latin- és Dél-Amerikában termesztették és fogyasztották. Hamar felismerték a chia mag varázslatos tulajdonságait.

A chia mag rengeteg vitamint, antioxidánst, ásványi anyagot és fehérjét tartalmaz.

Jöjjön egy kis Chia mag történelem:
A mag olyan értékes volt az aztékok idejében, hogy afféle valutaként is alkalmazták. A toltékok is kedvelték, Teotihuacan környékén is termesztették a chia növényt. A növény magjainak felhasználási körébe tartozott még az isteneknek való áldozat is. Ez okozta a magok vesztét, ugyanis a XVI. században megjelenő spanyol konkvisztádorok tudatosan elnyomták a helyi lakosok kultúráját, vallását, aminek a valláshoz kötődő termések, növények is áldozatul estek, ugyanúgy, ahogy a maja kultúrába szervesen beépülő quinoa is ekkor vált nemkívánatossá a spanyol hódítók szemében és tűnt el – a chia maggal együtt – közel 500 évre, csak a mexikói konyha egyes fogásaiban maradt fent.

Pedig az aztékoktól könnyen megtanulhatták volna, milyen sokoldalú is ez a növény. Az őslakosok használták lisztként, italt készítettek vagy épp olajat préseltek belőle.

A chia mag reneszánsza a 1990-es években kezdődött, amikor amerikai és dél-amerikai kutatók felismerték a magban rejlő potenciált, s elkezdték a mag termesztését Argentínában. A chia mag hamar népszerűvé vált, mára már Argentínán kívül Mexikóban, Peruban és Bolíviában is termesztik.

A terméshez akkor jutnak hozzá, amikor a három méter magas chia növény lila tüskés virágai elszáradnak, ekkor egy légycsapóra emlékeztető eszközzel kiverik a golflabda méretű virág magjait, amit kosarakba gyűjtenek.

A mag népszerűségének több oka van. Egyrészt nagyon sok ásványi anyagot tartalmaz, másrészt kifejezetten magas az omega3 és omega6 zsírsav- és antioxidáns tartalma. A chia magban nagy mennyiségben található kalcium, valamint foszfor, kálium, nátrium, cink, réz és mangán.

A chia magnak jóformán semmi kalóriatartalma, magas a rosttartalma, hamar eltelíti a fogyasztóját és jóllakottságérzetet okoz, mert felszívja a vizet, sűrű géllé alakul, kitölti a gyomrot, és lassítja a szervezetbe jutó cukrok felszívódását, diétázóknak tehát ideális.

Mivel (a lenmaggal ellentétben) a chia mag emésztése nem okoz gondot a szervezetünknek, így a benne lévő értékes tápanyagok valóban hasznosulni tudnak. A chia mag napi fogyasztásának (a benne lévő tápanyagok figyelembe vétele mellett) optimális adagja nagyjából 4 evőkanál.

A chia mag vásárlásánál figyeljünk oda, hogy csak fekete és fehér magokból álló keveréket válasszunk, mert a vörös chia magok még éretlenek.

A chia mag fogyasztásának legegyszerűbb módja, ha nyersen fogyasztjuk. A magokat hozzáadhatjuk a reggeli gabonapehelyhez, müzlihez, de önmagában is fogyaszthatjuk, gyümölcslébe, tejbe vagy épp joghurtba, kefirbe keverve. Mivel nincs karakteres íze (a szétrágott magoknak enyhén diós aromájuk van), így szinte bármihez hozzáadhatjuk. A magokkal megszórhatjuk a salátánkat, a szendvicseinkre is tehetünk belőle.

Chia magból könnyedén készíthetünk pudingot, hiszen jól megszívja magát, és kellemes, kocsonyás állagú lesz.

Képernyőfotó 2015-01-03 - 11.37.12

comments powered by Disqus

Keresés

Kiemelt hírek

Cimkék

© 2014 Bioheal. Az Eurotrade Pharma csoport tagja.